តើ​​លទ្ធិកុម្មុយនិស្ត​ និង សង្គម​និយម​កើត​ចេញ​ពី​ទស្សនវិទូ​កាលម៉ាក្ស​ឬ​?​



លោក កាលម៉ាក្ស គឺជា​ទស្សនវិទូអាល្លឺម៉ង់ (អម្បូរ​ជនជាតិ​ជ្វីហ្វ) ​មួយ​រូប​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គំនិត​យល់​ដឹង​ស៊ីជម្រៅ និង​បាន​ផ្លាស់ប្ដូរ​ទាំង​ស្រុង​នូវ​ប្រព័ន្ធ​គ្រប់គ្រង​របស់​សង្គម​មួយ​ចំនួន​ទាំង​ក្នុង​ពេល​អតីតកាល និង​បច្ចុប្បន្នកាល​តាមរយៈ​មនោគមវិជ្ជា​របស់​ខ្លួន ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​ស្គាល់​យ៉ាង​ល្បីល្បាញ​ថា​ជា លទ្ធិ​សង្គមនិយម ឬ​លទ្ធិ​កាលម៉ាក្សនិយម។ យ៉ាងណាមិញ ស្រប​ពេល​ដែល​លោក​ត្រូវ​បាន​គេ​គោរព​ចំពោះ​ទស្សន​របស់​លោក ទស្សនវិទូ​ដ៏​ល្បីល្បាញ​រូប​នេះ​ក៏​ត្រូវ​បាន​គេ​រិះគន់​នូវ​គំនិត​របស់​គាត់​ផង​ដែរ។ ដោយ​ហេតុ​ថា គោលដៅ​នៃ​លទ្ធិ​សង្គមនិយម និង​លទ្ធិ​កុម្មុយនិស្ត​  គឺជា​សមភាព​រវាង​ប្រជាជន​ទាំងអស់​នៅ​ក្នុង​សង្គម​មួយ ចម្ងល់​ក៏​ផុស​ឡើង​ចំពោះ​សំណួរ​ថា តើ​ការ​កកើត​នៃ​លទ្ធិ​កុម្មុយនិស្ត​ ​គឺជា​គោលបំណង​របស់​លោក កាលម៉ាក្ស​ឫ ?

ពិត​ណាស់​ថា​លទ្ធិ​កាលម៉ាក្សនិយម​មាន​ឫសគល់​ចេញ​ពី​ទស្សនវិទូ​រូប​នេះ ដែល​មាន​គោលដៅ​តម្រង់​ឆ្ពោះ​ទៅ​រក​ការ​ធ្វើ​បដិវត្ត​សង្គម​មួយ​ដែល​ដឹកនាំ​តាម​លទ្ធិ​មូលធននិយម  ព្រោះ​ពួក​វណ្ណៈ​កណ្ដាល និង​ពួក​អ្នក​មាន​ក្ដោបក្ដាប់ស្ទើរទាំងស្រុង ចំណែកពួកអ្នកក្រ និង កម្មករវិញគឺរស់នៅយ៉ាងវេទនាបង្ក​ជា​ភាព​អយុត្តិធម៌​យ៉ាង​ធ្ងន់ធ្ងរ​ ជាហេតុ​នាំឲ្យ​មាន​វិសមភាព​កើតឡើង ពោលគឺអ្នក​មាន​កាន់តែ​មាន ឯ​អ្នក​ក្រ​ក៏​កាន់តែ​ក្រ​។

ឯ​លទ្ធិ​កុម្មុយនិស្ត​ ​វិញ កើត​ចេញ​មក​ពី​អនុវត្តរបស់លោក វ្លាឌីមៀ លេនីន (Vladimir Lenin)​ដែល​ជា​អតីត​មេ​ដឹកនាំ​របស់​អតីត​សហភាព​សូវៀត ដោយ​ឈ្វេង​យល់​ប្រាស​ចាក​ពី​គោល​គំនិត​ដើម​របស់​កាល​ម៉ាក្ស ធ្វើឲ្យ​គំនិត​នៃ​ការ​ចង់​លុប​បំបាត់​ទ្រព្យ​កម្មសិទ្ធិ​ឯកជន​មាន​ភាព​ជ្រុល​និយម​ហួសហេតុ បង្ក​ជា​លទ្ធិកុម្មុយនិស្តឡើង ជា​លទ្ធិ​បែប​ផ្ដាច់ការ​ស្ថិត​លើ​អ្នក​គ្រប់គ្រង​អំណាច​តែ​ម្នាក់(ផ្អែកលើបក្សជាធំ) ដែល​គ្មាន​ឡើយ​ទ្រព្យ​កម្មសិទ្ធិ​ឯកជន ហើយអ្វីៗ​គ្រប់​យ៉ាង​ត្រូវ​ស្ថិត​នៅ​លើ​រដ្ឋ​ជា​អ្នក​កាន់កាប់។ គ្រប់​គ្នា​មាន​សិទ្ធិ​ស្មើៗ​គ្នា គ្មាន​ការ​បែងចែក​វណ្ណៈ​នោះ​ឡើយ។ ជា​ភស្តុតាង​សម្រាប់​បញ្ជាក់​កាន់តែ​ច្បាស់​ថា​កាលម៉ាក្ស​មិនមែន​ជា​អ្នក​បង្កើត​លទ្ធិកុម្មុយនិស្ត​ ​ទៀត​នោះ គឺគោលគំនិតនៃ​លទ្ធិ​សង្គមនិយម និង​លទ្ធិ​កុម្មុយនិស្ត​ ​បាន​កកើត​ឡើង​តាំង​ពី​យូរ​លង់​មក​ហើយ មុន​ការ​កកើត​ឡើង​នៃ​លទ្ធិ​កាលម៉ាក្សនិយម​ទៅ​ទៀត។

អស់​រយៈកាល​ជា​ច្រើន​សតវត្ស​ដែល​អឺរ៉ុប​ត្រូវ​បាន​គ្រប់គ្រង​ក្រោម​អំណាច​របស់​ស្ដេច​តែ​មួយ​គត់ តែ​ក្រោយមក​ប្រជាជន​ចាប់ផ្ដើម​មិន​ទុកចិត្ត​ចំពោះ​របៀប​នៃ​ការ​គ្រប់គ្រង​បែប​នេះ។ ជំនឿ​ចំពោះ​ការ​ដឹកនាំ​ដោយ​ស្ដេច​ចាប់ផ្ដើម​ថយ​ចុះ​បន្តិច​ម្ដងៗ រហូត​ដល់​ក្នុង​ឆ្នាំ១៧៦២ ទស្សនវិទូ​ជនជាតិ​បារាំង​មួយ​រូប លោក ហ្សង់ ហ្សាក់រ៉ូសូ (Jean-Jacques Rousseau) បាន​ចេញ​ផ្សាយ​នូវ​ទស្សន​របស់​ខ្លួន​មួយ​ឈ្មោះ​ថា The Social Contract ដែល​មាន​ខ្លឹមសារ​ថា ការ​ដឹកនាំ​តាម​បែប​សមូហភាព (Collective Rulership) គឺជា​ទម្រង់​នៃ​ការ​ដឹកនាំ​ដែល​មាន​ភាព​ល្អ​វិសេស​ជាង​ការ​ផ្ដល់​ការ​ជឿ​ទុកចិត្ត​ចំពោះ​ជោគវាសនា​របស់​ប្រទេស​មួយ​ទៅលើ​ស្ដេច។ គំនិត​នេះ​ក៏​ក្លាយ​ជា​ឫសគល់​ដុត​បញ្ឆេះ​ភ្លើង​នៃ​ការ​ធ្វើ​បដិវត្តន៍​របស់​ប្រទេស​បារាំង​ឡើង។ រហូត​ដល់​ឆ្នាំ១៨៤២​ឯណោះ ដែល​អ្នក​បង្កើត​លទ្ធិ​កាលម៉ាក្សនិយម​រូប​នេះ ចាប់ផ្ដើម​សិក្សា​ពី​លទ្ធិ​សង្គមនិយម និង​លទ្ធិ​កុម្មុយនិស្ត​ និង​បន្ទាប់​មក​ក៏​បាន​រួម​ដៃ​ជាមួយ​មិត្តភ័ក្ដិ​ជនជាតិ​អាល្លឺម៉ង់​ម្នាក់ គឺ​លោក Friedrich Engels ធ្វើការ​កែ​សម្រួល​លទ្ធិ​កុំមុយនិស​ឲ្យ​មាន​លក្ខណៈ​វិទ្យាសាស្ត្រ​ជាង​មុន។ ជា​ចុងក្រោយ​ស្នាដៃ​ឯកសារ​របស់​ពួកគេ​ទាំងពីរ​ក៏​បាន​ចេញ​ផ្សាយ​ក្នុង​ឆ្នាំ១៨៤៨ ក្រោម​ចំណងជើង​ថា Communist Manifesto

ប្រែសម្រួល៖ ស្រីពៅ
ប្រភព៖ www.owlcation.com

X
5s